ریاضیات دوست داشتنی

چندین سال است که علاقه‌مندی به ریاضی در کشور ما سیر نزولی در پیش گرفته و این رویگردانی از ریاضی در همه مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه قابل مشاهده است. این در حالی است که برای دست‌یابی به توسعه پایدار و پیشرفت صنایع مختلف در هر کشوری، مجهز بودن به علوم پایه قوی و به خصوص علوم ریاضی قوی از ضروریات است.

به قول اندیشمندی، شناخت درد علم است، قبول درد واقع‌گرایی است، و درمان آن هنر است. البته واقعیت آن است که درمان درد نیز علم است، اما هنگامی که هشدارها، فریادها، و راهکارهای ارائه شده توسط متخصصان، عاشقان و دلسوزان برای جلوگیری و درمان درد، تاثیری در تصمیمات شتابزده و واکنشی، و طبعا ناپایدار مدیران نگذارد، در درمان درد نیاز به هنر، بیش از نیاز به علم تجلی می‌یابد.

نگارش کتاب «ریاضیات دوست داشتنی» توسط جناب آقای دکتر اسمعیل بابلیان، استاد محترم دانشگاه خوارزمی، کاملا هنرمندانه در ایجاد شوق و انگیزه در دانش آموزان جهت گسترش ارتباط آنها با ریاضی موثر است. استفاده از روش های نوآورانه و جذاب برای ارائه برخی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های ریاضی، ایجاد ارتباط ریاضی با زندگی، ایجاد محیط یادگیری مشارکتی، و تنوع و جذابیت، همگی مواردی هستند که در قالب موضوع‌های مطرح شده در این کتاب آمده است. از آنجا که همواره بین لذت بردن، یادگیری مشارکتی، و حافظه بلندمدت، ارتباط وجود دارد، در این کتاب سعی شده با تلفیق هنرمندانه و غیرآشکار ریاضی با شعبده بازی، معما، دادوستد، و بازی، و نتایج جذاب آن ها، طعم شیرین و لذت ریاضی‌ورزی را به دانش آموزان با هوش بچشاند و آن ها را ترغیب به انجام مکرر این بازی‌ها با مشارکت دوستان و همکلاسی‌هایشان نماید.

آقای دکتر بابلیان، از پیشکسوتان و دلسوزان ریاضی ایران هستند که همواره دغدغه آموزش ریاضی را داشته اند، و با اشتراک گذاری رایگان این کتاب در فضای مجازی، سعی کرده اند دانش‌آموزان را با ریاضی آشتی دهند. برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم جامعه ریاضی ایران همواره از وجود ایشان بهره مند باشد.

لینک دسترسی به فایل پی دی اف کتاب

فرشته ملک

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی