روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی، روز جهانی «زنان در ریاضیات» نام‌گذاری شد.

۱۲می مصادف با ۲۲ اردیبهشت، روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی روز جهانی «زنان در ریاضیات» نام‌گذاری شد. هجدهمین کنگره بین المللی ریاضی دانان در مرداد ماه ۱۳۹۷ در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار شد. در این گردهمایی، پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران مبنی بر نام‌گذاری روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان «روز زنان در ریاضیات»، توسط سرکار خانم دکتر اشرف دانشخواه، رییس محترم کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، عنوان گردید. پس از ارائه دلائل انجمن ریاضی ایران توسط سرکار خانم دکتر دانشخواه و دفاعیه‌های ایشان، چندین سازمان از جمله انجمن زنان اروپایی در ریاضیات، انجمن جهانی زنان در ریاضیات، زنان آفریقایی در انجمن ریاضیات، انجمن زنان هندی و ریاضیات و نیز گروه زنان ریاضیدان شیلیایی، از پیشنهاد ایران حمایت نمودند. در پایان، با تأیید اکثریت اعضای حاضر، روز ۱۲ ماه می میلادی (مطابق با ۲۲ اردیبهشت) از سوی اتحادیهٔ بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات انتخاب گردید.

موافقت اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با نامگذاری روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان «روز زنان در ریاضیات» یکی از آخرین دستاوردهای ایران در علم ریاضیات در عرصهٔ جهانی است. در حاشیه این گردهمایی به یاد پروفسور مریم میرزاخانی نمایشگاهی برگزار گردید.

از این پس، هر ساله روز جهانی “زنان در ریاضیات” هم‌زمان با سال‌روز تولد مریم میرزاخانی گرامی داشته می‌شود. در سایت اینترنتی مربوط به این روز، در خصوص انتخاب روز جهانی زنان در ریاضیات، آمده است: ” ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) فرصت شادی‌بخشی برای جامعه ریاضی است تا زنان ریاضیدان را گرامی بدارد. این گرامیداشت هرساله در سراسر جهان برگزار می‌شود. هدف از نام‌گذاری روز جهانی زنان در ریاضیات، الهام‌بخشی به زنان سراسر جهان برای گرامی‌داشت دستاوردهای آن‌ها در ریاضی است تا بدین وسیله بتواند زمینه‌ای را برای ایجاد فضای کاری مناسب، لذت‌بخش و همگانی فراهم کند. ”

همچنین گزارش تصویری از پروپزال ارائه شده در کنگره مذکور را می‌توانید از اینجا مشاهده فرمایید.