کمیسیون تخصصی آنالیز عددی تشکیل گردید

شاخه آنالیز عددی به‌عنوان یکی از حوزه‌های فعال در عرصه آموزش و پژوهش رشته ریاضی، از حوزه‌های علمی پیشرو در کشور بوده و فعالیت‌های آن، مانند سایر حوزه‌های علم ریاضی کاربردی، تحت مدیریت و نظارت انجمن ریاضی ایران انجام می‌گیرد. ازآنجایی‌که گسترش و تقویت ریاضیات در جامعه، از اهداف والای انجمن ریاضی ایران بوده، نظارت تخصصی بر شاخه‌های ریاضی می‌تواند کمک مؤثری برای پیشبرد اهداف انجمن باشد. در این راستا، دکتر مراد احمدنسب (دانشگاه کردستان)، دکتر قاسم برید لقمانی (دانشگاه یزد)، دکتر فائزه توتونیان (دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر غلامرضا حجتی (دانشگاه تبریز)، دکتر داود خجسته سالکویه (دانشگاه گیلان)، دکتر جلیل رشیدی‌نیا (دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر علیرضا سهیلی (دانشگاه فردوسی مشهد) و دکتر جواد فرضی (دانشگاه صنعتی سهند تبریز) به‌عنوان هیئت مؤسس، با همفکری و تبادل نظرات بر آن شدند تا این مهم با تشکیل «کمیسیون تخصصی آنالیز عددی» به‌عنوان یکی از ساختارهای زیرمجموعه انجمن ریاضی ایران محقق گردد. از جمله اهداف مد‌نظر در تشکیل این کمیسیون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد

  1. عمومی کردن و شناساندن حوزه آنالیز عددی و بهره‌گیری از آن در سایر علوم و به‌ویژه در صنعت؛

  2. نظارت بر آموزش و برنامه‌ریزی درسی رشته‌های مرتبط با گرایش آنالیز عددی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور؛

  3. انعکاس نظرات تخصصی به متولیان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور از طریق انجمن ریاضی ایران؛

  4. مدیریت و نظارت در برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه آنالیز عددی تحت حمایت انجمن ریاضی ایران.


یکی از جلسات مجازی کمیسیون

ازاین‌رو، تقاضای تأسیس کمیسیون طی نامه‌ای به رئیس انجمن ریاضی ایران اعلام شد که مورد موافقت شورای اجرایی انجمن قرار گرفت. سپس هیئت مؤسس کمیسیون، طی جلسات مجازی متعدد موارد زیر را برنامه‌ریزی و اجرا نموده و در نهایت انتخابات مرحلۀ دوم کمیسیون در روزهای ۸۱۰ مهرماه برگزار گردید

1. راه‌اندازی وبگاه کمیسیون آنالیز عددی با آدرس https://ims-na.ir/ .

2. اعلان فراخوان پذیرش و ثبت‌نام اعضای کمیسیون آنالیز عددی که بر اساس مصوبه هیئت مؤسس در گام نخست اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان دکتری آنالیز عددی واجد شرایط در‌نظر گرفته شدند. افراد در مهلت مقرر در وبگاه کمیسیون ثبت‌نام کرده و اطلاعات و مستندات خود را بارگذاری نمودند. در مهلت زمانی داده‌شده، بالغ بر ۲۱۰ نفر به‌عضویت کمیسیون آنالیز عددی پذیرفته شدند. تقاضای افراد پس از این مهلت زمانی برای گام بعدی و پس از تشکیل کمیسیون درنظر گرفته شد.

3. براساس مصوبه هیئت مؤسس، مقرر گردید که نحوه انتخابات مشابه انجمن ریاضی در دو مرحله برگزار گردد. پس از برگزاری مرحله نخست انتخابات، در تاریخ های ۱۱ و ۱۲ شهریور‌، بر اساس آرای اعضای کمیسیون تعداد ۱۴ نفر از همکاران نامزدی مرحله دوم انتخابات را پذیرفتند.

4. برای هر یک از نامزدها در وبگاه کمیسیون آنالیز عددی، یک صفحه خانگی برای تبلیغات یکنواخت کاندیداها برای اعضای کمیسیون راه‌اندازی گردید.

5. مرحله دوم انتخابات در سه روز و از ساعت ۰۰:۰۱ بامداد ۸ مهر لغایت ساعت ۲۳:۵۹ تاریخ ۱۰ مهر برگزار شد و اعضای اصلی و علی‌البدل کمیسیون به‌شرح ذیل انتخاب شدند.

عضای اصلی کمیسیون به‌ترتیب حروف الفبا:

  1. دکتر فائزه توتونیان (دانشگاه فردوسی مشهد)،

  2. دکتر داود خجسته سالکویه (دانشگاه گیلان)،

  3. دکتر جلیل رشیدی‌نیا (دانشگاه علم و صنعت گیلان)،

  4. دکتر علیرضا سهیلی (دانشگاه فردوسی مشهد)،

  5. دکتر محمود هادی‌زاده یزدی (دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) ؛

اعضای علی البدل کمیسیون به‌ترتیب حروف الفبا:

  1. دکتر غلامرضا حجتی (دانشگاه تبریز)،

  2. دکتر سعید عباس‌بندی (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی)،

  3. دکتر داود میرزایی(دانشگاه اصفهان).

از همه عزیزانی که در شکل‌گیری این کمیسیون ما را یاری کردند، به‌ویژه آقای دکتر جواد وحیدی (دانشگاه علم و صنعت ایران) و مهندس روح‌اللّه زارعی(شرکت ثمین همایش) سپاسگزاری می‌کنیم و از جامعه متخصصان آنالیز عددی برای کمک به پیشبرد اهداف این کمیسیون صمیمانه دعوت می نماییم.

علیرضا سهیلی

رییس کمیسیون آنالیز عددی