بیانیه انجمن در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در نشر

English version of the statement of the Iranian Mathematical Society about the use of AI tools in publications

بیانیه انجمن ریاضی ایران

در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در نشر

ویرایش مردادماه ۱۴۰۲

ابزارهای هوش مصنوعی بدون محدودیت و به طور فزاینده ای در آموزش و پژوهش استفاده می‌شود. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد اصالت، صحت، دقت، قابلیت اطمینان و اعتبار اطلاعات تولید شده توسط ربات‌های گفتگوگر (Chatbot) مانند ChatGPT وجود دارد. در نتیجه، برای کاربران ضروری است که قبل از استفاده از چنین محتوایی، به طور مستقل، از اعتبار آن اطمینان حاصل کنند و با رعایت اخلاق علمی و حرفه‌ای آن را به کار ببرند.

شورای اجرائی انجمن ریاضی ایران بیانیه منتشر شده توسط کمیته اخلاق انتشاراتی (COPE)۱ در مورد استفاده از هوش مصنوعی را به شرح زیر تایید می‌نماید:

  • استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT یا مدل های زبان بزرگ در نشریات تحقیقاتی به سرعت در حال گسترش است.COPE با پیوستن به سازمان‌هایی مانند ۲WAME و شبکه ۳JAMA بیان می‌کند که ابزارهای هوش مصنوعی را نمی‌توان به عنوان نویسنده مقاله فهرست کرد.
  • ابزارهای هوش مصنوعی نمی توانند شرایط نویسندگی را برآورده کنند زیرا نمی توانند مسئولیت کار ارسال شده را بر عهده بگیرند. به عنوان اشخاص غیرحقوقی، آنها نمی توانند وجود یا عدم وجود تضاد منافع را ادعا کنند و یا توافق نامه های حق چاپ و مجوز را مدیریت کنند.
  • نویسندگانی که از ابزارهای هوش مصنوعی در نگارش مقاله، تولید تصاویر یا عناصر گرافیکی مقاله، یا در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند، باید در بخش مواد و روش‌های مقاله (یا بخش مشابه) با شفافیت توضیح دهند که چگونه و از کدامیک از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. نویسندگان باید مسئولیت کامل محتوای دست‌نوشته خود را، حتی آن قسمت‌هایی که توسط ابزار هوش مصنوعی تولید شده‌اند، بپذیرند و در نتیجه در قبال هر گونه نقض اصول اخلاقی انتشار مسئول هستند.

1https://publicationethics.org/cope-position-statements/ai-author

2https://wame.org/page3.php?id=106

۳https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2801170

 

سپاسگزاری: این بیانیه حاصل مشورت با روسای انجمن‌های امریکا، لندن، و کانادا و نیز دبیر اتحادیه بین المللی ریاضیات (دیدگاه‌های فردی) و جمع کثیری از ریاضیدانان ایرانی و خارجی است. از همه این عزیزان برای کمک‌های فکریشان سپاسگزاری می‌شود.