اعطای پنجمین جایزه استیون اسمیل به یک ریاضیدان ایرانی

پنجمین جایزه استیون اسمیل، به آقای دکتر شایان اُوِیس قَران، استاد علوم نظری کامپیوتر دانشگاه واشنگتن، به خاطر نتایج بسیار مهم و اساسی او در حوزه کاربرد روش­‌های جبری و طیفی در طراحی الگوریتم­‌ها و بهینه سازی ترکیبیاتی، اعطا گردید.

اویس قران، دانش­‌آموخته کارشناسی دانشگاه شریف است و دکتری خود را در 2013 از دپارتمان مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او با استفاده از بورس تحصیلی میلر، دوره پسادکتری خود را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گذرانده و بعد به دانشگاه واشینگتن پیوسته است. هم اکنون او دانشیار این دانشگاه است. در طی یک دهه پس از دریافت مدرک دکتری خود، اویس قران معمار کشفیات عمیق در مسایل بنیادی در حوزه محاسبه بوده است. از جمله آن­ها، مسأله فروشنده دوره­‌گرد، افراز کردن گراف، ساختار ترکیبیاتی گراف­‌ها، تجزیه و تجلیل زنجیرهای مارکف و …. نتایج زیبا و مهم او، ریاضیات محض و الگوریتم‌­های محاسباتی را به یکدیگر پیوند می­‌دهد و به این ترتیب شایسته دریافت جایزه اسمیل گردید.

استیون اسمیل استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است و یکی از پیشگامان دستگاه­‌های دینامیکی در دهه 1950 به بعد بوده است. « انجمن برای توسعه بنیان های ریاضیات محاسباتی» یک انجمن غیر انتفاعی است که در 1995، به دنبال یک گردهم‌­آیی یک ماهه در پارک­‌سیتی ایالت یوتا، که اساساً توسط اسمیل، برای تحقق هدفی که او آن­‌را تقویت هرچه بیشتر یگانگی ریاضیات محض و محاسبات عددی نامیده بود، تشکیل شده است. این انجمن، برای شناساندن کارهای پژوهشی جوانانی که در راستای تحقق این هدف اسمیل حرکت می کنند، جایزه اسمیل را بنیان نهاد و هر سه سال یک بار به نامزدی که شرایط جایزه را داشته باشد اعطا می شود.

دکتر حسن حقیقی

دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی