گزارش حضور رییس انجمن ریاضی ایران در دانشگاه دامغان

جناب آقای دکتر مصلحیان، رییس انجمن ریاضی ایران، در ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ مهمان دانشگاه دامغان بودند. این دیدار دو روزه ثمرات فراوان داشت. روز اول، آقای دکتر مصلحیان در مهمانی کوچک و دوستانه اعضای هیات علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر در سالن غذاخوری دانشگاه حاضر شدند و پس از آن، جهت دیدار با دکتر علی‌اصغر عالمی، فرهیخته و خیر دامغانی، دسته‌جمعی به خانه ایشان رفتند. دکتر عالمی، علی‌رغم کسالت ناشی از کهولت سن، در جمع میهمانان حاضر شدند و دقایقی به گفتگو و تبادل تجربیات پرداختند. خانه دکتر عالمی که خود نماد سنت و فرهنگ شهر دامغان است، نمایشگاه و موزه‌ای از آثار مرتبط با زندگی سنتی و قدیمی دامغانی‌ها به شمار می‌آید.

از ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰ روز دوم جلسه هم‌اندیشی تحت عنوان «چالش‌ها و مسایل مرتبط با آموزش و پژوهش در حوزه ریاضیات» در سالن همایش‌های دانشگاه دامغان برگزار گردید. در این جلسه، جمع بزرگی از اعضای هیات علمی دانشگاه به همراه دبیران و فرهنگیان محترم شرکت داشتند. ابتدا آقای دکتر مصلحیان در ارتباط با موضوع جلسه سخنرانی کوتاهی ایراد نمودند. ایشان به تبیین شرایط نه‌چندان مناسب رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان‌ها و افت کمی و کیفی داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی کنکور سراسری پرداختند و سپس به بی‌توجهی به آموزش و تأثیرگذاری اجتماعی (ترویج علم) در دانشگاه‌ها اشاره نمودند و آمادگی انجمن ریاضی ایران را برای بررسی پیشنهادهای اجرائی اعلام نمودند.

بخش زیادی از جلسه به پرسش و پاسخ بین شرکت‌کنندگان و رییس انجمن ریاضی ایران سپری شد. در این جلسه حضور پررنگ فرهنگیان چشم‌گیر بود. آنان دلسوزانه دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در ارتباط با بحث آموزش ریاضیات در دوره‌های ابتدائی و متوسطه بیان کردند و متذکر شدند که حجم زیاد و متنوع سرفصل دروس در متوسطه فرصت عمیق شدن در مباحث درسی و آموزش ریاضیات به شیوه بازی و طرح کاربردهای ریاضیات را از آنان گرفته است. به علاوه قسمتی از مشکلات ایجاد شده برای معلمان و دبیران که ناشی از وضع قوانین نسنجیده و درگیر کردن معلمان با کارهای پژوهشی غیر ضروری و خارج از حیطه آموزش است، به بحث گذاشته شد. در پایان حضور شهردار محترم و رییس شورای شهر دامغان در این جلسه، که بیان‌گر عزم جدی مسئولان شهر جهت پیوند بیشتر دانشگاه با آموزش و پرورش شهرستان و سایر نهادهای این شهر است، قابل توجه و قدردانی است.

مرتضی ابطحی ایوری

عضو هیئت علمی دانشگاه دامغان