گزارش مراسم روز جهانی زنان در ریاضیات

روز جمعه 22 اردیبهشت ماه 1402، مصادف با سالروز تولد زنده‌یاد مریم میرزاخانی، پنجمین مراسم گرامیداشت روز زنان در ریاضیات توسط کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران با همکاری دانشگاه تبریز به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم که با حضور افزون بر 1۳0 نفر از اساتید، دانشجویان، و علاقمندان رشته ریاضی برگزار شد، مهمانان خارجی نیز حضور داشتند. در این مراسم ابتدا آقای دکتر حمیدرضا مراثی، رئیس دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز، به عنوان میزبان مراسم، به شرکت کنندگان در همایش خوش‌آمدگفتند.

اولین سخنرانی این مراسم را آقای دکتر محمد صال مصلحیان، رئیس محترم انجمن ریاضی ایران، با عنوان آیا کتاب درسی «هندسه برای نسوان» افسانه استایراد نمود. وی ضمن شرح مختصر تاریخ آموزش رسمی زنان در ایران به مرور یک کتاب درسی برای بانوان (با قدمت ۱۰۰ سال) و رشد حضور زنان در جامعه دانشگاهی پرداخت.

سپس خانم دکتراشرف دانشخواه، رئیس محترم کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، ضمن تبریک روز جهانی زنان در ریاضیات و ارائه گزارش مختصری از عملکرد کمیته بانوان انجمن، پروفسور شریل الیزابت پریگر از دانشگاه استرالیای غربی را معرفی و دعوت به سخنرانی کردند.

مراسم با سخنرانی جذاب پروفسور پریگر، با عنوان “Symmetry, Math, and Me” ادامه یافت.

سپس آقای دکتر عبادالله محمودیان، استاد پیشکسوت دانشگاه شریف، شرح مختصری از تجربیات خود را در پژوهش با دانش‌آموزان و دانشجویان کارشناسی ایراد نمودند.

حسن ختام برنامه، سخنرانی به یاد ماندنی پروفسور یان وندرک، همسر شادروان مریم میرزاخانی، در مورد جایگاه ریاضیات در زندگی مریم بود.

سرانجام، مراسم با گرفتن عکس دسته جمعی از حضار خاتمه یافت.