سخنرانی رئیس انجمن ریاضی ایران در همایش کمیته بانوان انجمن

 به مناسبت دهه ریاضیات- آبان ماه ۱۴۰۰

با سلام وعرض ادب،

باعث افتخار است که به عنوان مسئول انجمن ریاضی ایران به همراه همکاران ارجمندم در شورای اجرایی در خدمت شما هستیم.

بانوان ریاضیدان در حرکتی شایسته و به موقع کمیته بانوان انجمن را شکل دادند. هدف اصلی آنها ایجاد تمهیداتی برای حضور موثرتر بانوان در جامعه ریاضی و کمک به وضع مقرراتی برای تسهیل فعالیتهای علمی و اجتماعی آنها بوده است. دو نهاد  در جهان به فعالیت بانوان ریاضیدان کمک می کند:

ا. اتحادیه  زنان در ریاضیات که پنجاه سال قدمت دارد:

https://awm-math.org/

۲. زنان اروپایی در ریاضیات که حدود ۳۵ سال پیش تأسیس شد:

https://www.europeanwomeninmaths.org/

این نهادها با تشکیل همایش ها، مدارس تابستانی، شبکه های اجتماعی، و نیز از طریق وبسایت، خبرنامه و  …  به اطلاع رسانی و آگاهی رسانی در راستای توسعه فعالیتهای زنان کمک می کند. باعث خوشحالی است که به اطلاع برسانم اخیرا هم یک صفحه وب در صفحه اصلی سایت انجمن برای کمیته تأسیس کردیم و هم یک بخش بانوان ریاضیدان در خبرنامه برای انتشار اخبار کمیته بانوان ریاضیدان تخصیص داده ایم.

انجمن ریاضی طی سالیان متمادی در روند توسعه ریاضیات کشور در حوزه های پژوهشی، آموزشی و نیز ترویج ریاضی نقش مهمی ایفا نموده است. در این راستا، انجمن به حمایت همه ریاضیدانان کشور، خواه  مرد وخواه زن، نیاز دارد و امیدواریم بیش از پیش بتوانیم از نیروهای توانمند دارای ایده های نو و اجراشدنی در انجمن و فعالیتهای آن بهره مند شویم.

بدیهی است مانند بسیاری از کشورهای منطقه، خانمها به دلایل متعدد از جمله وظایفی که نظام سنتی برای آنها تعریف کرده است مانند امور مربوط به خانه و فرزندان زمان کمتری برای فعالیتهای علمی و اجتماعی دارند که این خود چالشی بزرگ در برابر پیشرفت آنها است. گذر از این وضعیت و چاره اندیشی برای آن هم نیاز به تغییر ذهنیت آقایان و هم نیاز به بازبینی مقررات دارد که به برنامه ای مدون و در عین حال طولانی مدت نیازمند است.

نقش نمایندگان بانوان به عنوان رابط کمیته بانوان انجمن و دانشگاهها انکار ناپذیر است. به خصوص،  نقش آنها در همکاری با نمایندگان انجمن در دانشگاهشان در معرفی افراد صاحب نظر در مورد ریاضیات کشور و علاقمند به رشد آن بیشتر از قبل احساس می شود.

همه بر این باورند که انجمن باید نقش خود را در توسعه همه جانبه ریاضیات کشور و تصمیمات کلان دستگاه‌های مختلف دولتی اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور، و وزارت آموزش و پرورش، به ویژه در استحکام  پیوند بین آموزش مدرسه‌ای و آموزش دانشگاهی، از طریق معرفی نمایندگان آگاه و علاقمند پررنگ تر کند. به عبارت دیگر، انجمن باید خواسته های حرفه ای مهم جامعه ریاضیدانان وریاضی ورزان را به سازمان های قانونگذار و تصمیم گیرنده انتقال دهد و به عنوان نمونه ازدغدغه های اساسی آموزشی معلمان، اعضای هیأت علمی، و پژوهشگران جوان و به ویژه بانوان حمایت کند.

همین جا باید به دوره سخت کرونا اشاره کرد؛ دوره‌ای که نگرش همه ما را در مورد رسانه‌های اجتماعی، روش تدریس، کتاب‌های درسی، امتحانات، و به خصوص نقش معلمین و متعلمین را تغییر داده است. نقشی که درآن مدرسین باید، با تکیه بر توانمندی‌ ها، اعتماد به نفس، و خلاقیت‌های محصلین، به تقویت مهارت‌های خودآموزی آنها و استفاده از منابع گسترده الکترونیکی در رشد تفکر نقادانه آنها کمک نمایند. در این میان نقش اساسی بانوان به عنوان دستیاران آموزشی  در منزل درآموزش به فرزندان مدرسه ای، انکارناپذیر است.

در میان فعالیتهای انجمن، شاید بتوان گفت که موارد زیر نیاز به توجه بیشتر داشته باشند:

  • تعامل و مشارکت بیشتر انجمن در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات وزارتی،
  • جهت دهی و ایجاد بستر مناسب برای پژوهش در تراز جهانی،
  • کمک به ارتقای آموزش ریاضی مدرسه ای و دانشگاهی،
  • ایجاد فضایی بازتر در انجمن برای فعالیت (همه) ریاضیدانان به ویژه بانوان

در پایان، ضمن دعوت از همه بانوان ریاضیدان و ریاضی ورز برای همراهی با انجمن و ارسال پیشنهادات سازنده، برای کمیته بانوان انجمن و به ویژه سرکار خانم دکتر دانشخواه، آرزوی سلامتی، موفقیت، و کامیابی دارم.

با احترام

محمد صال مصلحیان

آبان ۱۴۰۰