چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی با حضور دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. پروفسور کامران وفا، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد و عضو افتخاری انجمن ریاضی ایران، به خاطر نقش مهمی که در ارائه نظریه ریسمان ایفا کرده است، یکی از برگزیدگان این دوره جایزه شد.
نظریه ریسمان، نظریه ای است که توضیح یکپارچه‌ای از گرانش و فیزیک ذرات ارائه می دهد و در حل مسائل متعددی در فیزیک سیاهچاله ها و کیهان شناسی به کار می رود. این نظریه موجب پیشرفت های عمده‌ای در ریاضیات محض گردیده است.
پروفسور وفا، متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است که پس از اتمام دوره دبیرستان، دوره کارشناسی فیزیک و ریاضی را در دانشگاه ام‌آی‌تی ادامه داد و پس از آن، برای دوره دکتری به دانشگاه پرینستون رفت. ایشان پس از اتمام تحصیلات، در دانشگاه هاروارد مشغول به کار شد و در حال حاضر استاد تمام این دانشگاه و صاحب کرسی ویلیام دانر است.
این دانشمند برجسته ایرانی در مراسم دریافت جایزه امسال اعلام کرد که جایزه نقدی خود را به جامعه علمی ایران و مشخصا بنیاد حمایت از علوم بنیادین تقدیم می‌کند تا به رشد علمی و گسترش آن کمک کند. جایزه مصطفی به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان اسلام در سال 1391 شکل گرفت. این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشريت باشد. برگزيدگان جايزه علاوه بر لوح و مدال جهاني مصطفي، با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار طی مراسمی با حضور دانشمندان و فرهیختگانی از کشورهای مختلف جهان، مورد تقدير قرار می‌گیرند.
انجمن ریاضی ایران مفتخر است که پروفسور کامران وفا عضو هیأت تحریریه مجله نوبنیاد آن است:

http://jims.ims.ir