به نام خدا

گزارش پایانی برگزار كنندگان دهمین سمینار جبرخطی و کاربردهای آن

  با سپاس به درگاه خداوند حکیم، دهمین سمینار جبرخطی و کاربردهای آن در روزهای ۲۶ لغایت ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹، به صورت مجازی، به میزبانی دانشکده ریاضی و کامپیوتر و مرکز پژوهشی ریاضی ماهانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد. این سمینار قرار بود در روزهای ۲۱و ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۸ به صورت حضوری برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع ناگهانی و سریع ویروس کرونا، کمیته های علمی و اجرایی تصمیم گرفتند که زمان اجرای آن را به تعویق بیندازند؛ لازم به ذکر است که تا آن زمان، تمام اقدامات لازم برای برگزاری حضوری سمینار به طور کامل و دقیق انجام شده بود.‌ پس از بررسی های لازم، مجددا این کمیته ها با هماهنگی انجمن ریاضی تصمیم گرفتند که سمینار را به صورت مجازی در مرداد ماه ۱۳۹۹برگزار کنند. بر این اساس، با توجه به اینکه این اولین سمینار مجازی از مجموعه همایش های انجمن ریاضی ایران و دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و هیچ تجربه ی قبلی در دسترس نبود، روند برپایی آن مشکلات خاص خود را داشت. لذا تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفت و چه بسیار جلسات شبانه روزی تشکیل گردید تا اینکه سمینار با کیفیت علمی بالا و کمترین میزان اشکال برگزار شود. در این راستا، دو تیم کاری تحت عناوین “تیم هماهنگ کننده” و “تیم پشتیبان فنی” شکل گرفت. تیم هماهنگ کننده که متشکل از برخي از همكاران عضو کمیته اجرایی سمینار بودند، با سخنرانان براساس یک برنامه مدون تماس تلفنی حاصل کرده و از آنان خواستند تا فایل های پی دی اف مربوط به ارائه خود را به همراه یک ویدئو که روی این فایل ها  توسط آنان صداگذاری شده بود، را در یک فضای ابربارگذاری کنند. این تیم، تمامی اطلاعات لازم در خصوص سخنرانان مربوط به خود را در اختیار روسای جلسات سخنرانی قرار دادند و سپس اعضاء تیم پشتیبان فنی سمینار که متشکل از همکاران و دانشجویان باتجربه ی بخش های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند، فایل ها  را از فضای ابر بر روی سرور مخصوص سمینار قرار داده و آنها را از لحاظ فنی و کیفیت تصویر و صدا مورد بازبینی و اصلاح قرار دادند و با تک تک سخنرانان و روسای جلسات سخنرانی تماس گرفته و سیستم آنها را از همه جهات فنی مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. در روزهای برگزاری سمینار، افراد تیم پشتیبان فنی با توجه به تایید پزشک معتمد دانشگاه مبنی بر اطمینان از رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، بر اساس یک برنامه مدون، به مدیریت پخش برنامه ها در محل سایت مرکز کامپیوتر دانشکده ریاضی و کامپیوتر پرداخته و اشکالات فنی سخنرانان را به لحظه و سریع و با تکنیک های به روز برطرف می کردند. سخنرانی های عمومی به صورت آنلاین بدون مشکل قطعی اینترنت برگزار گردید؛ ولی به جهت زیر ساخت اینترنت در کشور، اکثر سخنرانان تخصصي، مقالات خود را بصورت آفلاین ارایه نمودند. البته در زمان پرسش و پاسخ، سخنرانان به صورت آنلاین به پرسش های  احتمالی شرکت کنندگان پاسخ می دادند.

    در جلسه  افتتاحيه، ضمن خیر مقدم معاونت محترم پژوهشی دانشگاه، ریاست محترم دانشکده ریاضی و کامپیوتر و دبیر محترم سمینار، ریاست محترم انجمن ریاضی ایران و ریاست محترم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، سخنرانی خود را  ارایه نمودند. همچنين در اين مراسم، به واسطه هفتاد و پنجمين سال تولد استاد مهدی رجبعلی پور از خدمات ارزشمند ایشان توسط پروفسور پیتر روزنتال، همکاران و دانشجویان ایشان تجليل بعمل آمد. در پایان جلسه، برندگان سومين و چهارمين دوره جايزه استاد مهدي رجبعلي پور توسط دبیر محترم هیات امنای جایزه معرفی شدند.

   یکی از اقدامات مهم این سمینار دعوت از ده سخنران مدعو برجسته در سراسر جهان در زمینه جبرخطی و جبرخطی عددی (4 سخنران از آمریکا، یک سخنران از انگلستان، یک سخنران از یونان، دو سخنران از ایران، یک سخنران از هند و یک سخنران از چین)  بود که واقعا چنین اقدامی در سمینارهای حضوری امکان پذیر نبود. خوشبختانه از این سخنرانی های  ارزشمند استقبال خوبی توسط پژوهشگران و دانشجویان بعمل آمد. در این سمینار، از 130 مقاله ارسالی، تعداد ۷۰ مقاله برای ارایه سخنرانی و پوستر پذیرفته شد.  به موازات این سمینار، دو کارگاه آموزشی کاربرد جبرخطی در داده کاوی  و نرم افزارهایی در جبرخطی عددی (بسته ی چب فان)” توسط  چهار مدرس برجسته از دانشگاه های  صنعتی شریف،  شیراز، صنعتی شیراز و شهید باهنر کرمان برگزار گردید که با استقبال خوب محققان رشته های ریاضی و فنی و مهندسی همراه بود.

    در جلسه اختتاميه سمينار، ضمن قرائت پيام ارسالي  پروفسور چندلر ديويس استاد راهنمای دکتر رجبعلی پور به این سمینار، از طرف رئيس  دانشكده رياضي دانشگاه حكيم سبزواري، از تمامي محققان رياضي كشور در زمينه جبرخطي، جهت شركت در يازدهمين سمينار جبرخطي و كاربردهاي آن كه قرار است در سال 1400 در اين دانشگاه برگزار شود، دعوت بعمل آمد. در پایان، از تمام دانشجویان و دوستان عزیز، همکاران گرامی و اساتید بزرگوار و مسئولان  محترم قسمت های  مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان، از اعضاء محترم كميته هاي علمي و اجرايي سمينار، اعضاء محترم تيم های هماهنگ كننده و پشتيبان فني سخنراني ها، اعضاء محترم كميته روابط عمومي، توليد محتوا و اطلاع رساني و همچنين از  دانشگاه ها و ارگان هایی  که کمیته برگزار کننده سمینار را یاری کردند، سپاسگزاری و قدردانی بعمل آمده و امید است با برپایی این سمینار، گامی کوچک در پیشبرد جبرخطی در كشور و استفاده از آن در پروژه هاي تحقيقاتي و صنعتي صورت پذیرفته باشد.

کمیته برگزارکنندگان دهمین سمینار جبر خطی و کاربردهای آن                                                                                        سی ام مردادماه ۱۳۹۹

کتابچه چکیده مبسوط مقالات فارسی و انگلیسی دهمین سمینار جبرخطی و کاربردهای آن، به همراه فایلهای راهنما و خلاصه مقالات فارسی و انگلیسی روی سایت سمینار به آدرس سایت سمینار قرار گرفت.