جلسه مشترک رؤسای انجمن‌های علوم پایه و رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم و نایب رئیس اتحادیۀ انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

به درخواست و پیگیری انجمن ریاضی ایران جلسه مشترک روسای انجمن‌های علوم پایه و رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم و نایب رئیس اتحادیۀ انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جناب آقای دکتر ستاری و ریاست صندوق حمایت از پژوهشگران کشور در روز یکشنبه هشتم دی ماه 1398 در دفتر معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در این جلسه چالش‌ها و دغدغه‌های مربوط به علوم پایه مطرح و موارد زیر مورد بحث قرار گرفت:

  1. حمایت بیشتر از پژوهش‌های علوم پایه
  2. راهکارهایی برای استقبال بیشتر دانش‌آموزان از انتخاب رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان
  3. راهکارهایی برای استقبال بیشتر دانشجویان برتر از رشته های علوم پایه
  4. راهکارهایی برای اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پایه به‌خصوص برای شغل مقدس معلمی
  5. طرح تشکیل ستاد علوم بنیادی (علوم پایه) در معاونت علمی و فناوری برای حمایت از علوم پایه، که به شدت این رشته‎ها در سال‌های اخیر تضعیف شده‌اند، می‎تواند اتفاق خوبی برای ارتقای رشته های علوم پایه باشد.
  6. گزینش از بین خیل عظیم دانش‌آموختگان متعهد و اخلاق‌مدار موجود در دانشگاه‌ های خوب کشور برای شغل مقدس معلمی در مدارس کشور به جای سرمایه‌گذاری در امر توسعۀ دانشگاه فرهنگیان، که در قیاس با دانشگاه‎ های خوب کشور به هیچ وجه توان لازم برای تربیت تخصصی معلمان را ندارد. البته این دانش آموختگان پس از گذراندن‌ موفقیت ‎آمیز دوره‎های خاص هنر معلمی، جذب آموزش و پرورش خواهند شد. آیا با این همه کمبود بودجه در بحران فعلی کشور، سزاوار است که صد‎ها میلیارد تومان برای توسعۀ دانشگاه جدیدالتأسیس فرهنگیان هزینه شود، در حالی که دانش‏ آموختگان و دانشجویان فعلی دانشگاه‎های خوب سراسر کشور می‌توانند به خوبی نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنند و درخواست از ایشان جهت انتقال این مسئله به مقامات عالی نظام.
  7. تضعیف علوم پایه به‌خصوص ریاضی در دبیرستان‌های کشور، تضعیف رشته‎های مهندسی دانشگاه‌ها که زیر بنای صنعت کشور هستند، به دنبال داشته و دارد.
  8. پیشنهاد شد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به انجمن‎های علمی کمک مالی کند و جایزه‎هایی را برای تشویق پژوهشگران برتر که توسط انجمن‌های علمی انتخاب می‌شوند، در نظر گیرد.
  9. توجه بیشتر به خانه‌های ریاضی و خانه‎ های علمی کشور
  10. در مورد اصلاح ساختار کنکور سراسری هم بحث شد و مقرر گردید طرح‏‌هایی دقیق و آینده‎نگر تدوین شوند تا به تدریج جایگزین نظام فعلی شوند تا شاهد استقبال بیش از حد دانش‌آموزان و والدین آنها از برنامه‎های کلاس کنکور و بسته‎های کمک درسی حافظه محور و تستی و تبلیغات نابهنجار تلویزیونی در این مورد نباشیم.