اولین همایش روز زنان در ریاضیات در روز 22 اردیبهشت 1398 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

مراسم اولین گرامیداشت روز زنان در ریاضیات روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ سالروز تولد زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۳:۳۰ در دانشگاه شهید بهشتی با حضور حدود ۲۰۰ نفر  برگزار شد.

۱.  این مراسم با خوشامدگویی آقای دکتر گنجعلی رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی و آقای دکتر واعظ پور رییس انجمن ریاضی ایران شروع شد.

۲. ویوئو کلیپی در مورد زندگی پروفسور مریم میرزاخانی که توسط کمیته بانوان انجمن ریاضی تدوین شده بود، پخش شد.

۳. خانم دکتر محمودی، دبیر  کمیته بانوان انجمن ریاضی  گزارشی از چگونگی شکل گیری کمیته بانوان در انجمن ریاضی و  طرح پیشنهاد  روز زنان در ریاضیات دادند.

۴. خانم دکتر دانشخواه، نماینده کمیته بانوان در اولین کنفرانس زنان اتحادیه بین المللی ریاضیدانان گزارشی از ارائه و تصویب روز زنان در ریاضیات دادند. ایشان همچنین از فعالیت‌های گروه هماهنگی برگزاری اولین مراسم روز زنان در ریاضیات در جهان گزارش دادند و گفتند بیش از ۱۰۰ برنامه قرار است در نقاط مختلف جهان به مناسبت این روز برگزار شود.

۵. در بخشی از سخنرانی خانم دکتر دانشخواه، سه پیام  ویدئویی نیز که ایشان برای این مراسم دریافت نموده بودند، پخش شد. این پیام‌ها از خانم دکتر ماری-فرانسیس روی رییس کمیته بانوان اتحادیه بین المللی ریاضیدانان،  و خانم‌ها دکتر بتول تنبای و دکتر شریل پرگر از اعضای کمیته بانوان اتحادیه بین المللی ریاضیدانان بود.

۵. آقای دکتر کرمزاده، بیاناتی در مورد  شخصیت و نقش تاریخی مریم میرزاخانی، توانایی‌ها و نقش بانوان در ریاضیات  ایراد فرمودند.

۶. آقای دکتر امیر جعفری کارهای علمی مریم میرزاخانی را با بیانی شیوا و ساده توصیف نمودند.

۷. آقای دکتر ایمان افتخاری، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران، سخنانی در مورد نقش بانوان در توسعه علمی کشور و حمایت ویژه صندوق از فعالیت‌های پژوهشی بانوان ایراد فرمودند

۸. چند قطعه موسیقی زیبا ازجمله “جان مریم” توسط هنرجویان استاد برخوردار اجرا شد.

۹. مراسم تقدیر و اهدای جایزه برگزار شد.

الف)  در مراسم تقدیر،  از خانم‌ها دکتر سلطانخواه، دکتر ماهیار، دکتر حجازیان به عنوان یکی از نخستین بانوان فارغ التحصیل دکتری کشور که خدمات ارزنده ای نیز به جامعه ریاضی و انجمن ریاضی ایران ارائه نموده اند تقدیر و تشکر شد.

از خانم‌ها دکتر توتونیان و دکتر گویا به عنوان تنها دو بانویی که سابقه عضویت در ادوار شورای اجرایی انجمن ریاضی انجمن ریاضی ایران را داشته اند،  تقدیر و تشکر به عمل آمد.

از اعضای کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران برای تلاش‌هایشان در مصوب کردن روز زنان در ریاضیات در جامعه جهانی تقدیر شد.

از اعضای کمیته برگزاری اولین گرامیداشت روز زنان در ریاضیات تقدیر شد.

از اعضای دفتر انجمن ریاضی ایران به عنوان بانوانی که همواره صمیمانه در موفقیت فعالیت‌های انجمن ریاضی سهم مهمی ایفا کرده اند، قدردانی شد.

ب) در مراسم اهدای جوایز، تنها جایزه در دو بخش پژوهشی و علمی- مشترک بین المللی، به خانم دکتر سارا سعیدی مدنی اهدا شد.

۱۰. خانم دکتر الهه الهی، استاد پیشکسوت دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران سخنرانی در خصوص پژوهش خود در مورد وضعیت حضور زنان ایران در رشته های علوم ارائه نمودند.

۱۱. میزگردی با عنوان “راهکارهای افزایش نقش بانوان در ارتقای ریاضیات کشور” برگزار شد که اعضای پنل آن خانم‌ها دکتر سلطانخواه، دکتر دانشخواه، دکتر حجازیان، و دکتر اسماعیلی بودند. همچنین خانم دکتر ملک ریاست پنل را به عهده داشتند.

۱۲. در حاشیه مراسم، شرکت کنندگان از نمایشگاه یادی از زندگی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی نیز بازدید نموده و یادداشت‌های خود را در دفتر یادبود (یادنامه) مریم میرزاخانی نگاشتند.