گزارش مراسم بزرگداشت دهه ریاضیات انجمن ریاضی

مراسم بزرگداشت دهه ریاضیات انجمن ریاضی ایران توسط کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران و با همکاری دانشگاه گیلان، عصر روز پنج‌شنبه ۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، به صورت مجازی برگزار شد.

این مراسم، با حضور جمعی از دانشجویان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، دبیران ریاضی و نمایندگان انجمن ریاضی ایران، برگزار شد. ابتدا خانم دکتر مرضیه شمس‌یوسفی (عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و کمیته بانوان انجمن ریاضی)، از حضار بابت پذیرفتن دعوت انجمن ریاضی ایران و شرکت در مراسم قدردانی کردند، و دهه ریاضیات را تبریک گفتند. در ادامه، آقای دکتر اسماعیل عزیزپور (رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه گیلان)، پس از عرض خیرمقدم به حاضرین، به اختصار به معرفی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه گیلان، ظرفیت‌های موجود و رشته‌گرایش‌های فعال مقاطع مختلف تحصیلی در آن دانشکده پرداختند.

در ادامه خانم دکتر شمس یوسفی توضیحاتی پیرامون علت نامگذاری دهه ریاضیات ارائه کردند. ایشان خاطرنشان کردند، در دهه هشتاد شمسی، انجمن ریاضی ایران در راستای عمومی کردن ریاضیات و آشنایی هرچه بیشتر جامعه با كاربرد ریاضیات در زندگی اجتماعی، ده روز ابتدایی آبان ماه را «دهه ریاضیات» نامگذاری نموده است. ایشان اضافه کردند شایسته است با پیگیری نهادهای علمی ریاضی، این مناسبت ارزشمند در تقویم ملی کشور جای‌ گیرد تا بتوان از پتانسیل رسانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای هدف اصلی انجمن ریاضی از تعریف این رویداد بهره برد.

پس از آن، خانم دکتر اشرف دانشخواه (استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان و رئیس کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران)، ضمن عرض خوش‌آمد به شرکت‌کنندگان در مراسم، از دانشگاه گیلان به جهت همکاری در برگزاری مراسم تشکر نمودند. ایشان همچنین از اعضای شورای اجرایی انجمن ریاضی و پیش‌کسوتان جامعه ریاضی ایران بابت حضورشان در مراسم و از اعضای کمیته بانوان انجمن ریاضی بابت برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم تشکر و قدردانی کردند. همچنین اضافه کردند از رابطین محترم کمیته بانوان در دانشگاه‌های کشور انتظار می‌رود فعالانه در راستای پیشبرد اهداف انجمن ریاضی و کمیته بانوان مشارکت نمایند.

سپس اولین سخنران مدعو، آقای دکتر محمد صال‌مصلحیان (استاد دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس انجمن ریاضی ایران)، ضمن عرض تشکر از دانشگاه گیلان و اعضای کمیته بانوان انجمن ریاضی بابت مشارکت در برگزاری مراسم، سخنرانی با ارزشی با عنوان «پروفسور تقی فاطمی» ایراد نمودند.

ایشان از پروفسور تقی فاطمی به عنوان یکی از معلمین تأثیرگذار حوزه ریاضیات در ایران یاد کردند، سپس به شرح زندگینامه پروفسور تقی فاطمی پرداختند و اطلاعات کاملی در خصوص زندگی شخصی، تحصیلات و سوابق شغلی و علمی ایشان در اختیار حضار قرار دادند.

همچنین ویدئوهایی شامل مصاحبه با اساتید پیشکسوت ریاضی ایران و افرادی که از نزدیک با زنده‌یاد پروفسور فاطمی آشنا بودند ازجمله آقایان دکتر بهمن هنری (استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد)، محمدجواد جوامع (مدرس پیشکسوت مراکز تربیت معلم خراسان)، دکتر علیرضا سهیلی (استاد دانشگاه فردوسی مشهد)، و سعادت (کارمند آموزش دانشگاه فردوسی مشهد) به نمایش درآمد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

افراد مصاحبه‌شونده خاطرات جالبی تعریف می‌کردند که همگی نشانگر شخصیت اخلاقی ویژه پروفسور فاطمی، نظم، دقت، و جدیت در امر تدریس و علاقه وافر ایشان به امر تعلیم و تربیت بود.

همچنین، آقای دکتر مصلحیان توضیحاتی پیرامون جایزه پروفسور فاطمی ارائه نمودند. ایشان جایزه پروفسور فاطمی را از جوایز معتبر انجمن ریاضی ایران برشمردند که هر ساله به یاد و خاطره پروفسور فاطمی در افتتاحیه کنفرانس ریاضی کشور به بهترین معلم استان محل برگزاری کنفرانس اهدا می‌ گردد.

در ادامه مراسم، نماهنگی که به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد خانم دکتر ماه‌بانو تاتا توسط خانم دکتر رباب علیخانی (عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و کمیته بانوان انجمن ریاضی) تهیه شده بود به نمایش درآمد.

دومین سخنران مدعو این مراسم، آقای دکتر طاهر قاسمی هنری (استاد پیشکسوت دانشگاه خوارزمی) و موضوع سخنرانی ایشان «فرازونشیب ریاضیات در نیم قرن اخیر ایران و نقش دکتر غلامحسین مصاحب» بود.

ایشان در ابتدا به تأسیس دانشسرای عالی در سال ۱۲۹۷ و فارغ‌التحصیلی دکتر غلامحسین مصاحب در رشته ریاضی دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۰ اشاره کردند.

سپس توضیحاتی راجع به نحوه شکل‌گیری دانشگاه‌های ایران، راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد و دکتری ریاضی در طول زمان در دانشگاه‌های مختلف، تاریخچه همایش‌های ریاضی و تأسیس انجمن ریاضی ارائه کردند.

همچنین، به تأسیس مؤسسه ریاضیات در سال ۱۳۴۴ در دانشسرای عالی به همت دکتر مصاحب و نقش بی‌بدیل ایشان از سال ۱۳۴۵، در به‌روزرسانی ریاضیات اشاره کردند.

ایشان نکات قابل توجهی در مورد ویژگی‌های اخلاقی دکتر مصاحب و نحوه کلاس‌داری ایشان مطرح کردند. در وصف نقش تأثیرگذار دکتر مصاحب در تربیت اساتید ریاضی، همین بس که دکتر قاسمی هنری به عنوان یکی از شاگردان زنده‌یاد دکتر مصاحب عنوان کردند: “من افتخار می‌کنم که از شاگردان مکتب زنده‌یاد دکتر مصاحب هستم، زیرا نه تنها ریاضیات جدید را از ایشان آموختم بلکه هنر معلمی و نظم و انضباط آموزشی و دقت را هم در تمامی ابعاد زندگیم از ایشان آموختم.”

ایشان در ادامه به برخی عوامل در افت آموزشی به‌خصوص در رشته ریاضی اشاره کردند. دکتر قاسمی برنامه درسی، کتاب‌های درسی و روش تدریس را سه رکن اساسی در امر آموزش مدرسه و دانشگاه برشمردند و به نقش معلم و استاد به عنوان مهمترین رکن آموزش اشاره و اضافه کردند متأسفانه در دو دهه اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است. ایشان سخنرانی خود را با ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت نه چندان مطلوب ریاضیات کشور به پایان رساندند.

در پایان، خانم دکتر شمس یوسفی، ضمن عرض تشکر مجدد از سخنرانان مدعو و کلیه شرکت‌کنندگان در مراسم، حضار را به گرفتن عکس یادگاری دعوت کردند. برنامه با تازه شدن دیدارها به صورت مجازی و با گرفتن عکس گروهی به پایان رسید.

گزارش از: خانم دکتر مریم عرب‌عامری

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان وکمیته بانوان انجمن ریاضی