نشست علمی «چالش‌ها و فرصت‌های ریاضیات کشور» در دانشگاه بجنورد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست علمی تحت عنوان «چالش‌ها و فرصت‌های ریاضیات کشور» به همت بنیاد نخبگان استان خراسان‌شمالی و گروه ریاضی دانشگاه بجنورد با حضور اساتید ریاضی دانشگاه‌های استان، نخبگان، مستعدان‌برتر و دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در دانشگاه بجنورد برگزار شد.

 در این نشست، معماریانی؛ عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی به بیان چالش‌ها و فرصت‌های ریاضی در کشور پرداخت و گفت: روند کاهشی جمعیت، اشتغال، عدم‌وجود راهنمای تحصیلی-علمی در مقطع دبیرستان و افت کیفیت در آموزش و پرورش، از مهمترین چالش‌هایی است که امروزه جامعۀ علمی با آن مواجه است.

وی بسته شدن نیمی از دپارتمان‌های ریاضی کشور، کاهش کمیّت و کیفیت پژوهش در ریاضی و تأثیر آن در علوم دیگر را دیگر چالش‌های رشتۀ ریاضی برشمرد و افزود: از سال ۱۳۹۴ ستاد پیشبرد ریاضیات در فرهنگستان علوم راه‌اندازی شده و بطور جدی به نگرانی‌هایی که برای آینده ریاضی وجود دارد، رسیدگی می‌کند. علاوه بر آن، کارگاه‌های بسیاری در زمینه کارآفرینی در ریاضیات و میزگردهای بررسی چالش‌های ریاضی در کنفرانس‌های سالیانه انجمن ریاضی ایران برگزار می‌شود.

معماریانی به ایرادات اساسی دانشگاه فرهنگیان در زمینه تربیت معلم ریاضی اشاره و تصریح کرد:  نسبت استاد به دانشجوی در رشتۀ ریاضی در دانشگاه فرهنگیان بسیار اندک است. از سوی دیگر، برگزاری مباحث تخصصی در حوزۀ ریاضی رسالت دانشگاه‌های بزرگ است.

استاد برجستۀ ریاضی ضمن اشاره به عدم تفکر سیستمی و برخورد علمی در زمینه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، بر نقش ریاضیات در ساماندهی این چالش بزرگ تأکید کرد و حرکت با محوریت نقشه جامع علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سیاست‌های کلان و گام دوم انقلاب را راه‌ برون‌رفت از این چالش دانست.

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی در پایان با اشاره به توانمندی ریاضی در بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و توسعۀ بومی، تصریح کرد: جامعه ریاضی می‌تواند با طراحی مدل‌ها و سامانه‌های هوشمند، زمینه‌ساز حصول بالاترین فناوری‌ها در بخش‌های مختلف مانند صنعت، خدمات، کشاورزی و سلامت باشد.