راهکارهایی برای اشتغال دانش‌آموختگان علوم ریاضی

به طور کلی، معضل اشتغال دانش آموختگان، یک مشکل در سطح ملی است که حل آن تشریک مساعی چندین نهاد و وزارتخانه را می طلبد. با این حال انجمن ریاضی ایران، وظیفه خود می داند که با جدیت تمام به رفع آن کمک نماید.

آموزش و پژوهش در هر کشور یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین ارکان آن کشور است. بازنگری و استانداردسازی مستمر نظام آموزشی، تربیت معلم، تربیت متخصص و برنامه‌های درسی از شاخص‌های اصلی توسعه هستند. بخش دیگری که نیاز به توجه دارد، ساماندهی و استانداردسازی منابع انسانی توانمند است که در آن زمینه‌های مناسب برای به‌كارگیری شایسته‌ترین و کارآمدترین افراد به‌همراه ایجاد فرصت‌های شغلی تعیین می‌شود. بی‌توجهی به این مهم موجب بحران‌های جدی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در آیندۀ هر کشوری خواهد شد.

انجمن ریاضی ایران با تکیه بر ظرفیت‌های والای جامعه ریاضی کشور، راه‌کارهای زیر را در خصوص تدوین برنامه‌ها و نحوه بکارگیری افراد مستعد ارائه می‌دهد:

۱. مهم‌ترین توانایی دانش‌آموختگان ریاضی، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و حل آنها است. لازم است برنامۀ درسی ریاضی در مقاطع تحصیلی مختلف، به‌گونه‌ای بازطراحی شوند که علاوه بر افزايش این توانمندی در دانشجویان، امكان رشد تفکر ناب و بینش کاربردی آنان نيز فراهم شود. ایجاد گرایش‌های جدید و میان‌رشته‌ای در مقاطع تحصیلات تکمیلی و بسته‌های آموزشی به‌روز در قالب کهادهای متنوع در دورۀ کارشناسی و ارائۀ دروس جدید، مطابق معیارهای بین‌المللی و البته نیازهای کشور، موجب افزایش مهارت‌های نظری و کاربردی در دانش‌آموختگان این رشته شده و می‌تواند نیازهای روز جامعه را مرتفع سازد. همچنین ارائۀ دروسی نظیر ریاضیات مالی، ریاضیات زیستی، آنالیز ماتریسی، علم داده، بهینه‌سازی، نظریه موجک، شبیه‌سازی کامپیوتری، هوش مصنوعی، برنامه‌ریزی پیشرفته، آنالیز تابعی مقدماتی و غیره باعث می‌شود تا افرادی تربیت شوند که قادر به پاسخگویی به نیازهای علمی متخصصین سایر رشته‌های علوم و مهندسی باشند.

۲. لازم است دانشگاه‌ها در کنار گسترش دوره‌های پسادکتری ریاضی محض در راستای گسترش مرزهای دانش و دستیابی به مرجعیت علمی، رایزنی‌های لازم را با مراکز صنعتی و خدماتی، اعم از دولتی و خصوصی، انجام دهند تا پذیرش دانش‌آموختگان علوم ریاضی متقاضی گذراندن پسادکتری در صنعت و جامعه در داخل کشور تسهیل شود . پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری ظرفیت‌های بزرگی هستند که باید تلاش شود با هماهنگی واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی در جهت رفع مشکلات صنعت و جامعه تعریف شده و با حمایت مالی آن واحدها انجام شوند تا کشور از دانش علمی محققان ارزشمند خود، در جهت رفع مشکلات فعلی و آتی، بهره مند گردد.

۳. لازم است که وزارت علوم با نهادهای بالادستی، وزارت‌خانه‌ها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت فراهم شدن امکان استخدام دانش‌آموختگان توانمند ریاضی، به‌ویژه بنا به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، به‌عنوان معلم و دبیر در آموزش و پرورش، یا مشاور (مالی و تصمیم‌گیری) در سازمانهای مربوطه رایزنی نموده و اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

دانش‌آموختگان رشتۀ ریاضی می‌توانند، پس از گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت، به‌عنوان کارشناس در تصمیم‌گیری‌های راهبردی در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت ارتباطات و فناوری، وزارت کشاورزی، وزارت نفت، وزارت راه و ترابری و نیز استانداری‌ها نقش کلیدی ایفا نمایند.